diumenge, 24 de novembre del 2013

Setmana de Pràctica i Reflexió Educatives (Del 11 de novembre al 15 de novembre)





Dilluns: Conferència "Quatre reptes a l'escola d'avui" a càrrec de Jaume Cela

Com que no vaig poder assistir a la conferència he vist aquesta entrevista del programa La Nit al dia. Entrevista la Sra. Mònica Terribas al Sr. Jaume Cela i al Sr. Joan Sánchez.

Alguns conceptes que es treballen a aquesta entrevista són:
  • En els últims anys l’alumnat ha canviat molt i el que no ha canviat gaire és el currículum. Tenim un currículum molt clàssic però un alumnat amb referents, amb criteris, amb motivacions, molt diferents. Tenim un currículum del segle  XIX i uns Mestres del segle XX per uns alumnes del segle XXI.
  • Actualment els alumnes tenen un nivell d’informació molt més elevat que abans però, el tenir un bon nivell d’informació, no vol dir tenir un bon nivell de formació. Als alumnes els hi falten mecanismes per a que aquesta informació sigui més significativa.
  • La situació de les escoles va canviar amb l’augment de l’escolarització fins als 16 anys. La formació del professorat no va canviar i per això els mestres van començar a tenir una situació de desubicació.
  • La formació dels mestres d’infantil que fins ara ha estat de 3 anys és insuficient. És important fer un màster, estudis de post grau i pràctiques després de la carrera.
  • Les persones que es dediquen al món de l’ensenyament han de tenir molt clar que el seu camí és ajudar als infants a aprendre. L’escola no és una institució que ensenya, és una institució que ajuda a aprendre. Per tant la pregunta que s’haurien de fer tots els mestres és: Què necessita un alumne per aprendre?
  • L’escola actualment no ajuda només a que els infants aprenguin sinó que, com que aquests infants passen la majoria de temps en aquesta, també els socialitza i els educa.
  • L’escola ho fa tot però tant l’escola com la família han de fer una acció compartida.
  • Hi ha mancances de concepció de diferents matèries per part dels professors i això surt reflectit al PISA
  • Davant la immigració el sistema educatiu ha fet un gran esforç per a treballar la llengua però no es suficient perquè es necessita més ús comunicatiu.
  • Hi ha un 23% de baixes de mestres per estrès i massificació a les aules.
  • Els mestres tenen menys autoritat davant els alumnes i les famílies a causa de la societat.
  • L’educació s’està convertint en un mercat on les famílies poden triar l’escola a la que anirà el seu fill i l’escogeixen partint del prestigi i no partint de la funció essencial que és la de que els infants aprenguin.
  • A l’escola pública accepta a tothom
  • S’ha d’enfortir la funció tutorial
  • Totes les matèries més creatives, de reflexió, sempre estan a la corda fluixa

Penso que és molt interessant aquesta entrevista i el punt de vista sobre els mestres i els alumnes i la societat en general que donen aquests dos senyors.

http://www.tv3.cat/3alacarta/#/videos/184633965

Dimarts: Visita al MNAC

Aquesta visita la vàrem fer al Museu Nacional d'Art de Catalunya i va durar una hora i mitja. Va ser una visita guiada per la part del Barroc i estava adreçada a infants d'entre 4 i 8 anys.
Trobo que aquesta visita ha estat interessant ja que hem pogut comprovar que amb els nens es pot treballar l’art i tot el que comporta d’una manera divertida i entretinguda.
Els nens amb aquesta visita aprendran a veure les escultures amb una perspectiva d’artistes, a captar les formes, els materials, aprendran el que és l’ofici d’escultor, les eines que s’utilitzen i una mica d’història.

Trobo que és un tema que es pot treballar molt bé amb els infants i que les activitats plantejades són molt adequades per a que passin una bona estona i aprenguin coses noves.

Dimecres: Acompanyar un estudiant de 3r curs al seu centre escolar



Aquest dia vaig anar a la Llar d'infants EBM L'Aliança amb  la Carla Amorós que és l'alumne de 3r.
Aquesta llar d'infants és pública i té 5 classes dividides en: 2 classes de 2-3, 2 classes de 1-2 i una classe de nadons.
És una llar relativament nova ja que es de l'any 2011.

Les classes comencen a les 9 hores però de 8 a 9 hi ha l'horari d'acollida.
Primer només arribar vàrem anar a canviar-nos de roba i ja vam entrar a l'aula. L'aula en la que està la Carla és la de les Marauques i són 13 infants de 1-2 (caminants). És una classe molt maca. 
La Carla hem va presentar a la mestre, la Isa, que hem va explicar el dia a dia dels infants i el que feien, els racons de l'aula, l'estona del pati, de dinar...
La Isa hem va estar explicant tot el que feien i les activitats que havien fet fins ara.

Abans de sortir al pati, vam fer una activitat que consistia en enganxar diferents papers i textures fent un mural i el vam penjar a l'aula.

Després del pati ja era l'hora de dinar i de fer la mitjdiada. Vaig ajudar a la Isa en tot el que podia i un cop van estar els infants dormint, la educadora de suport es va quedar vigilant-los mentre nosaltres anàvem a dinar.

Després d'haver dinar, vam donar els brenars als infants i es van posar a fer joc lliure.

Ha sigut una experiència molt maca i m'ha agradat molt. M'haguès agradat haver anat dijous també.
Encara que jo ja havia estat fent pràctiques durant el grau, sempre es maco tornar a viure aquesta experiència i sentir tot el que t'aporten els infants.


















Divendres: Concerts per als més petits: Com sona? i Conferència: Les PDI i els Ipads

Concert Com sona?

Divendres va venir una companyia d'espectacles musicals per als més petits (0 - 6) que s'anomena: Com sona?
Aquest grup està format per 4 persones tot hi que, normalment, són dos: L'Elena i L'Oriol.
Ells dos són diplomats en magisteri a la nostra universitat i des de l'any 2005 es dediquen a apropar la música als més petits a través d'una sèrie d'espectacles.

Aquesta companyia ha actuat en més d'un centenar d'escoles, llars d'infants, centres cívics i teatres de tot el territori Català.

Compten amb músics professionals, mestres, informàtics, disenyadors i altres col·laboradors.

Divendres ens van fer una actuació com si fòssim nens.
Van cantar diverses cançons, tant conegudes com no per exemple: Plou i fa sol, Les titelles, si la barqueta tomba...

Són una colla molt aixerida que fan que els infants i no tan infants ens ho passem molt però que molt bé.

Els materials que utilitzen són molt adients i elaborats ja que criden molt l'atenció però el com els utilitzen és el que més fa que no perdis l'atenció en cap moment.

M'ha agradat molt aquesta experiència i m'ho vaig passar molt bé.




Conferència: Les PDI i els Ipad

El passat divendres 15 de novembre, és va dur a terme una conferència sobre les pissarres digitals i les tauletes a l'aula.

Aquesta conferència va tindre una durada d'hora i mitja aproximadament i és va repartir en dues parts.

La primera part va tractar sobre les pìssarres digitals interactives. Ens vàren explicar per a que serveixen i com es poden utilitzar a l'aula.

Penso que aquestes pissarres són molt interessants per treballar amb els infants de 0 - 6 anys ja que, podem fer que participin i interactuin amb aquesta pissarra. 

Poden convertir la pissarra en un racó, en la llista de la classe, en la llista dels aniversaris, en el racó del temps...

És un bon recurs per acompanyar als infants en els seus aprenentatges.

A la segona part de la conferència van parlar de les tauletes digitals. Més concretament dels Ipad.

Aquesta part de la conferència la vàren portar a terme dos professors de l'escola Mare de Déu de la Mercè de Sant Feliu de Llobregat.

En aquesta escola han començat a treballar amb els Ipads al cicle inicial fa relativament poc. Van dir que és un projecte que ha agradat molt als infants ja que l'escola ha utilitzat els Ipads a l'etapa d'infantil per a dur a terme racons de jocs interactius però educatius alhora.

Ha estat tot un èxit però ha costat bastant possar-lo en marxa ja que ha dedicat moltes hores de treball dels professors i molts plantejaments de com utilitzar-los a l'aula.

Penso que és una bona eina per a que els infants aprenguin d'una manera divertida però que no és pot utilitzar sempre ja que hi ha moments per tot i l'Ipad ha de ser un recurs educatiu per a l'infant però que no és pot utilitzar a totes les hores lectives.
El projecte que han dut a terme en aquesta escola m'ha agradat molt i han sapigut enfocar-lo molt bé per a que els nens aprenguin i alhora s'ho pasin bé.

Deixo aqui l'enllaç de la presentació: http://www.lamercesantfeliu.cat/ipads/pres1.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada